2005-12-28
Stig H Johansson slutar som travkusk
Stig H Johansson lägger av som travkusk.
En fenomenal karriär som innehållit 6 219 segrar är över.
I kväll på Solvalla kör han sitt allra sista lopp, sedan ska Stig H enbart ägna sig åt tränarrollen.
- Beslutet är oåterkalleligt, säger han.
För 42 år sedan tog en av världens främsta travkuskar sin allra första seger. Segerdefileringen med hästen Zabrina gav Stig H Johansson mersmak. Minst sagt. När han i kväll kör ut till sitt livs sista lopp, med Ymers Diamant på Solvalla, kan han se tillbaka på en karriär som innehållit allt. Prix d'Amerique-triumfen med Queen L. 1993, och vinsten i Elitloppet med Victory Tilly år 2000, är två av de abslout största höjdpunkterna. I fortsättningen kommer Stig H enbart att uppleva segrar, förluster, glädje och besvikelse, från sidan av tävlingsbanan - som tränare.
- Det har inte varit något enkelt beslut, och jag vill understryka att jag med oförminskad ambition fortsätter att träna hästar. Men att köra dem i tävling får andra göra i framtiden. Jag är 60 år fyllda och verkligheten går inte att lura, säger han till TT.
Beslutet, som offentliggjordes väldigt plötsligt, har i själva verket varit fattat sedan en lång tid tillbaka. Redan för drygt ett år sedan bestämde Stig H sig för när han skulle sluta köra travlopp.
- Jag har inte velat gå ut med uppgiften förrän i dag. Främst för att slippa en massa uppståndelse under den tid jag fortfarande var aktiv i sulkyn. På det här sättet blir det förhoppningsvis lite lugnare.
- Naturligtvis kommer det att kännas konstigt att stå vid sidan av när mina hästar tävlar. I alla fall till en början. Men jag är grundligt förberedd på det psykiska planet och känner mig komfortabel i situationen, säger Stig H Johansson till TT.
Fortsätter träna hästar
Trots den 42 år långa kuskkarriären är det inte kroppen som säger ifrån. Enligt Stig H själv är han i dagsläget smidigare än på flera år. Däremot hoppas Sveriges mest framgångsrike travkusk genom tiderna att beslutet att lägga av som sulkyartist ska innebära fördelar för hans träningsverksamhet.
- Framför allt hoppas jag få mer tid över för kontakter med mina kunder, hästägarna. De har ibland hamnat på undantag under alla de år jag både tränat och tävlat på högsta nivå.
- Jag ska nog också kunna managera deras hästar bättre när jag slipper ägna mig åt dubbeljobbet att både träna och tävla. Mycket av stressen i vardagen kommer jag att slippa i och med den här förändringen, säger Stig H Johansson.
Stallets hästar kommer framöver i första hand att köras av 31-årige Erik Adielsson.