2021-10-28
ST kvittar prispengar mot Stall Zets Propulsion-skuld
Stall Zet fick inga prispengar utbetalde för september. Svensk Travsport har börjat kvitta prispengar mot stallets skuld på 26,3 miljoner kronor som man fakturerats. Detta trots att Stall Zet bestrider den fakturan.
- Jag har ingen kommentar just nu, jag sitter upptagen, säger stallets juridiska ombud Jesper Arvenberg.
– Det här är ett förfarande vi brukar göra, det är enligt våra normala processer. Även om man bestridit fakturan, så finns inget formellt hinder för att göra så här, säger ST:s vd Maria Croon till Trav365.
För en dryg månad sedan kom Svensk Travsports Ansvars- och Disciplinnämnds (STAD) dom i ärendet kring hästen Propulsion. Daniel Redén döms enligt det strikta tränaransvaret för att ha startat en nervsnittad häst.
Nämnden beslutar samtidigt att befria Daniel Redén från någon påföljd.
Söndagen 31 maj 2020 vann Propulsion Elitloppet i sitt femte försök. Två dagar senare kom chockbeskedet: Propulsion uppgavs vara nervsnittad i USA innan han köptes av Stall Zet och flyttades till Sverige och tränaren Daniel Redén.
I oktober i fjol fastslog Svensk Travsport att Propulsion är nervsnittad och hästen fråntogs därmed samtliga sina prestationer i Sverige från och med 2015. Totalt handlade det om vinstpengar på 26,3 miljoner kronor.
Daniel Redén och juridiska ombudet Jesper Arvenberg överklagade domen till Överdomstolen och bestred fakturan på 26,3 miljoner kronor.
Trots att Svensk Travsports Överdomstol inte avhandlat ärendet har nu ST valt att börja kvitta skulden på 26,3 miljoner kronor mot prispengar som stallets övriga hästar springer in.
– Vi har gjort en första kvittning mot skulden och vi resonerar nu med den andra parten om den här processen, säger ST:s vd Maria Croon för Trav365.
Den första kvittningen avser prispengar för september månad. Totalt runt åtta miljoner kronor. I september vann bland annat Francesco Zet Svensk Travkriterium (fyra miljoner kronor) och Honey Mearas Derbystoet (två miljoner kronor).
– Det här är ett förfarande vi brukar göra, det är enligt våra normala processer. Även om man bestridit fakturan, så finns inget formellt hinder för att göra så här, säger Maria Croon.