2014-06-03
Ninni nästan nästgårds med Nationaldagsgaloppen
Hallå där...
...Ninni Westerlund, jockey boende i Vasastan i Stockholm som har nära till Nationaldagsaloppen på Gärdet på fredag.
- Jajamen, det tar inte lång tid att gå ner till tävlingarna för mig. Gärdet är min nya hemmabana brukar jag säga. En tävlingsdag per år.
Du är lite av regerande champion på Gärdet efter fjolårets premiärdag då du vann Nationaldagsaloppens allra första lopp med femårige valacken Linus och dessutom slutade tvåa i ett av loppen.
- Räknar man så är det jag och Fabienne De Geer som leder med en seger och en andraplats var. Jag rider bara en häst i år men den tror jag på bra chans med.
Vad var det bästa med att rida den här dagen på Gärdet i fjol då det uppskattades att 50 000 personer rörde sig i området under dagen?
- Allt var över förväntan med den här kuperade naturbanan med sina stigningar och övergångar. Banan fungerade helt okej även om den kunnat vara lite mjukare. Men det som var så jäkla speciellt var ju alla engagerade människor som stod runt hela banan. En liknande stämning som brukar vara under travet på Elitloppet tycker jag faktiskt infann sig i fjol på Gärdet. Superhäftigt verkligen.
Fyra V4-lopp kommer att ridas under fredagslunchen. Vad innebär det att det just är "old fashion" och naturbana på Gärdet?
- Jag tycker att sådana banor kräver mer av ryttarna. I fjol var vi utvalda ryttare vi som var där men i år har arrangörerna släppt det fritt och lite mer rutinerade jockeys har så klart fördel. Loppen rids medurs och det har med naturen och omgivningarna att göra. Det var helt enkelt lämpligare att anlägga banan så att säga "åt andra hållet".
Du rider en häst på fredag - Täbytränaren Sigyn Dysells 1 Battleoftrafalgar i V4-1. Ska spelarna strecka er tycker du?
- Jag tycker inte att man ska räkna bort oss. 2 Highway vann på Gärdet i fjol och lär bli favorit med Jacob Johansen. Det är några bra hästar med men är det någon häst som passar på Gärdet så är det Battleoftrafalgar tror jag. Den är stark och van skog och mark och van lite längre distanser. Jag tror att den här banan passar mig väldigt bra också, bor ju nära och främst i fjol var jag ofta nere och kollade in den.