2022-05-19

Inför V75® (jackpot): Hultmananalysen – Löftet leder hela vägen
Hej kära travvänner!
En jättefin omgång från Gävle väntar. Det är ju veckan före Elitloppet och som grädde på moset finns ju en rosa biljett som ligger på lut åt vinnaren i Prins Daniels lopp. Det är alltid tufft att gå ut redan veckan efter i Elitloppet, men Nahar lyckades till exempel med det 2013 när han vann båda loppen.
Så omöjligt är det verkligen inte.
Hälsningar Stefan Hultman
Gävle V75 – lördag 21 maj
V75-1
2140 meter voltstart – silverdivisionen
Voltstart tycker jag är trevligt i den här klassen, men det är ett lite ojämnt lopp där två hästar höjer sig över mängden ganska rejält. 3 Tale of Jacks är en riktigt bra häst, han kan öppna bra och gå mot ledningen här och då är han ett starkt motbud till favoriten. Jag pratar om 7 Sam the Man, en fin ”norrbagge” som Björn Goop fått i träning och som föll med flaggan i topp mot en så bra häst som Oscar L.A senast. Jag låser loppet med de två hästarna, men vill man kika vidare är 9 G.K Justus i bra form och bättre än raden och 11 Speedy Tilly som jag gillar, men den går nog bäst i ledningen.
V75-2
2140 meter voltstart – diamantstoet
Ett jättefint stolopp med många märrarna på väg uppåt. Vi har sex hästar på startvolten, vilket innebär att det blir springband och lite andra förutsättningar för de med bakspår på tilläggen. 1 Global Collection är en riktigt bra sort, jag tror att hon tar ledningen och i så fall kommer hon leda länge. 4 Creme Brulee Font är också en bra häst på start, lite osäker kanske men kliver hon iväg från början är hon bra och ett måste på systemet. 9 The Primrose, som tränas av Björn Goop, är också en duktig häst och så gillar jag mycket 11 Graces Candy som är lite av mitt drag i omgången som relativt lågt streckad. Hon har spår fem på tillägg, men har lugn och ro att kliva iväg härifrån. 12 Kia Ora har springspår på tillägg och det är inte alltid en jättehit, men hamnar hon inte på vingel kan hon absolut vinna loppet och man bör ta med henne på kupongen.
V75-3
1640 meter autostart – klass 2
Ett lopp över kort distans med autostart där jag tycker 5 Calamari ser ut som en riktigt bra häst, som jag tror kommer vandra i klasserna ganska snabbt. Jag tror den sitter tidigt i ledningen och kommer leda hela vägen. Jag spikar. Värst emot kapacitetsmässigt är nog 10 Honesty men som kanske var lite sämre senast och behöver höja sig ett snäpp för att kunna utmana min spik. Kantbollen är 2 Go For Manny, som ska går barfota runt om för första gången.
V75-4
2140 meter voltstart – dubbelcupen final
Trevligt kallblodslopp utan någon superstjärna, men det är i gengäld jämnt och öppet och det lär bli trevligt att titta på. Min spetsfavorit är 1 Lysjö Kasper, en bra häst som nu får en proffskusk i vagnen. Carl Johan Jepson passar bra på kallblod och från ”innersniffen” här tror jag de tar ledningen och leder länge, kanske hela vägen. Jan Roar Mjölneröd låter uppåt med 2 S.K’s Ariel som kommer med fyra raka segrar och den bör man ta med. En annan jättefin häst är 3 Wolt som Jan-Olov Persson fått ordning på, givet streck. Från bakspår vill jag framför allt nämna 10 Ulvsåsen som det blivit ordentlig snurr på hos Anders Wallin. Från tillägg är 13 Kalmar riktigt bra även om det måste stämma under vägen. Det roliga draget om man letar skrällar är 14 Norrlands Scott – barfota och Björn Goop.
V75-5
2640 meter autostart – klass 1
Ett väldigt öppet lopp där många har chansen. Per Henriksen är gammal i gemet men still going strong, han har verkligen inte kommit hit för att bara njuta av pensionen utan plockar fram hästar hela tiden och får dem att bli bra. Jag pratar om 6 Jello W. som är riktigt fin, alltså. Den ska vara given första häst här. 4 Mellby Joker är annars spetsfavorit och Daniel Wäjerstens hästar presenteras alltid i fint skick. En annan som räknas är 2 Rossi Garline som var uppåt med helstängt huvudlag senast. 1 Bidensky har inte vunnit så många lopp och kanske blir lite överspelad här med Örjan Kihlström men jag råder spelarna att måla på i det här loppet.
V75-6
1609 meter autostart – Prins Daniels lopp
Dagens huvudlopp, ett jättefint sådan med många hästar som är värda att få vara med i Elitloppet. 1 Beads vet jag att Frode Hamre har varit lite bekymrad med i och med att han galopperat, men tränar jättebra och har mycket hög kapacitet. Normalt är nog hästen inte osäker och ska ha bra chans felfri. 2 Click Bait fick smaskiga förutsättningar, hästen är snabb som en vessla bakom bilen och jag tror att ”Tarzan” har satsat mot det här loppet för att försöka komma med i Elitloppet. Kommer Click Bait till ledningen så kan han leda hela vägen. Sedan gillar jag verkligen 3 Gareth Boko, en häst som tycks ha nio liv och går bra varje gång och sett jättefin ut på sistone. Han är inte så jättesnabb ut men med lite tempo så gynnas den. Sedan måste jag fortsätta hoppas på 4 Milliondollarryhme som också gör bra lopp hela tiden. Framför allt tycker jag hästen är som bäst när han får de här smörloppen och kan spara spurten till slut, då är han ruskigt snabb i benen och ska jag säga en häst här så blir det Milliondollarrryhme. 6 Brambling och 7 Seismic Wave är också två mycket bra hästar som inte går att lämna utanför systemet.
V75-7
2140 meter autostart – bronsdivisionen
Här tycker jag vi har en häst som känns lite bättre än de andra och det är 5 Epimetheus som jag tror ska ha en jättebra chans att vinna det här loppet. Jag har slösat lite med strecken tidigare, så det passar bra att avsluta med en spik. Skulle det strula för honom så är 7 Cash Cowboy tidig, han har spår lite väl långt ut bakom vingen, men skulle han komma till ledningen utan att det kostar för mycket kan det räcka. 10 Certainly satt fast med krafter kvar senast, då kan de ofta ta igen det i nästa start men jag tror ändå att Epimetheus kan bli lite för svår för de andra här.
