2022-04-28

Foto: Lars Jakobsson, TR Bild
Inför V75®: Hultmanalysen – pang på med två spikar
Hej allihopa!
Det blir en skriven Hultmanalysen den här gången som en mjukstart.
Jag har inte mått bra och legat på sjukhus för mina problem med hälsan, men det blir bättre för varje dag och nu ska det bli kul att tippa och grunna igen.
Är ni med?
Hälsningar Stefan Hultman
Örebro V75 – lördag 30 april
V75-1
2140 meter volt - klass I
Ett jättefint lopp med blivande topphästar. Obs att det är voltstart!
Här bör man ha gott om streck på kupongen tycker jag då det är svårt att ta ställning för någon speciell och det behövs sex-sju hästar om man ska känna sig säker.
Spetsfavorit är 6 Castor The Star. Det är en bra Maharajah-son som Jörgen Westholm lyckats mycket bra med. Ja, hur bra går inte Westholm för dagen?!
Bästa hästen är nog 11 Napoleon Cash. Men det är inte lätt från bakspår på Örebro.
Så strecka på.
V75-2
2 609 meter auto – klass II
Lika fint och svårtippat som i första avdelningen med många unga och kapabla hästar.
Vi har en jättebra häst i 8 Kentucky River som gick jättebra mellan galopperna senast men inte riktigt går att lita på. Dessutom har den fått ett tråkigt läge.
3 Ruger vill jag nämna. Av sex gånger den gått i ledningen har hästen vunnit fem. Det är min spetsfavorit också.
Sedan vet jag att Fredrik Persson är nöjd med 4 Bowler Day som har vunnit sina tre starter i år och bara blir bättre och bättre.
Gjutna att ta med är 1 Livi Power, 3 Ruger, 4 Bowler Day, 6 Bradbee och 8 Kentucky River.
V75-3
2 100 meter – Stoeliten
Här kommer omgångens största favorit i form av 6 Sister Sledge, en flyfotad ballerina som Daniel Redén tränar.
Vi vet ju att Redéns hästar brukar gå framåt rejält när de har fått ett lopp i kroppen och det har hon fått nu. Spåret är kanske lite långt ut och det är inte säkert att hon får någon enkel ledning.
Här har jag ett spännande drag.Är så imponerad av 11 Marion Fouty Bon! Vilken märr alltså.
Hon har sämsta läget men joggade ju runt i årsdebuten och jag tror inte att det är så många ston överhuvudtaget som slår henne. Kommer hon bara till utan allt för mycket tokerier – ja då vinner hon det här loppet även om det blir dödens tror jag. En spik på chanssystemen.
Pass upp kanske också för ”Bålgetingen” med den gula dressen, Alessandro Gocciadoro och 1 Caramel Club. Gocciadoro har trimmat sina hästar hela vintern i Italien och skulle Caramel Club lyckas ta ledningen från innersniffen kommer det fyraåriga stoet att sälja sig dyrt.
Rysaren är 5 Miracle Tile. Erik Adielsson kör den igen.
V75-4
2140 meter tillägg volt – Diamantstoet
Ett superöppet lopp med många ston med framtiden för sig. Det är så fint när man får följa utvecklingen på sådana här ”ungdomar”.
Men vem vinner? Gardera med fem sex hästar säger jag. Kanske sju.
2 Kentucky Derby (efter Charly du Noyer) har Jörgen Westholm fått en ruggig snurr på sedan slutet av fjolåret med fyra raka.
Rysare i loppet är 3 Cute and Charming. Fredrik B Larsson tränar och Magnus A Djuse kör nu.
En som är riktigt bra är André Eklundhs 4 Iris Sisu.
Från tillägg då? Ja, där varnar vi för 13 Cash And Carry. Hon vinner inte så ofta, men det är en riktigt fin märr. Man bör även ha med 11 Unfair.
V75-5
1 609 meter - bronsdivisionen
Pang och bom! Här kommer omgångens bästa spik, om ni frågar mig.
1 Zorro Wind!
Alessandro Gocciadoro har inte haft lopp att starta hästen i nere i Italien och har i stället trimmat ordentligt. Spår ett på Örebro är inte alls så dumt sedan man ändrade distanserna och Zorro Wind kan absolut spetsa från innerspåret…ursäkta, ”innersniffen”!
Skulle han göra det är loppet över. Det här är en kusligt bra häst.
Den som kan lugga Gocciadoro på ledningen är Stefan Persson bakom 5 Hipster Am, en häst som är snabb i benen.
4 Eros Sola är en fin häst som satt fast senast.
Men hästen i loppet är definitivt Zorro Wind.
V75-6
Gulddivisionen – 1609 meter auto
Sista uttagningen till Paralympiatravet ser lite ojämnt ut och det bör stå mellan två hästar.
Fjolårets fyraåring i Sverige 4 Önas Prince är med igen. En stenhård rackare som laddas mot Elitloppet. Han var lite ringrostig i årsdebuten men hade en ruskig häst på utsidan också den gången i form av San Moteur.
Per Nordström lovar att ladda och får han ledningen blir han ju svårslagen.
1 Chapuy är ju som vi vet som en raket första biten, sedan är frågan vad Åke Lindblom hittar på? Släpper Lindblom nu när det är hemmaplan och allting? Inte säkert!
3 Brother Bill tror jag är den bästa hästen i loppet. Nurmos sexåring var lite het senast, varför vet jag inte. En ruggigt fin sort men fortfarande opolerad.
Skulle Kontio lyckas svara ut Önas Prince och bli släppt till ledningen av Lindblom och Chapuy blir han livsfarlig.
En som nog inte vinner men ska bli kul och se är 8 Beads. Erik Adielsson kör den nye jänkaren hos Frode Hamre som visat fina resultat i sitt hemland. En lös benbit är hittad och femåringen är opererad och Hamre vill väldigt gärna vara med i Elitloppet. Läget gör att vi stoppar undan den till nästa gång.
V75-7
3140 meter tillägg - Orebro Int'l
Ett lopp är lite av en generalrepetition inför Harper Hanovers som alltid håller hög kvalitet.
Utan tvekan är 13 Moni Viking bästa hästen i loppet.
Det är en liten fux som inte ser så märkvärdig ut egentligen. Men men…
Moni Viking står bara med 40 meters tillägg med sina åtta miljoner på kontot och han vinner ju det här loppet med ett lopp i kroppen och en offensiv satsning av Björn Goop.
Ni som vill gardera tar i första hand med 10 Oscar L.A.
Svante Ericssons 12 Selected News är löjligt lite streckad. Kanske lite tveksam form på den men Svante kan träna.
Robert Bergh, vad ska han hitta på med 1 Global Lover?