2023-07-27

Foto: Lars Jakobsson TR Bild
Inför V4®/V5® Åmål: ”Jag kan få en rolig höst”
Axevallas David Persson startar två hästar på Åmål denna torsdagslunch. Persson informerar oss om chanserna samt ger oss också en liten insyn i sin verksamhet. Han tror att han kommer att få en del travskoj framöver.
Hur går det för dig Persson? Håller du stilen från dina tidigare framgångsrika år?
- Det har varit lite upp och ner men på det stora hela så är jag nog rätt nöjd. Då man inte har några större stjärnor och kända namn i stallet så märks man mindre men mina siffror gällande inkörda pengar är det ingen större skillnad på. Jag har dock haft en period med sämre halsar på många hästar och då går det givetvis sämre. Många duktiga tränare kan få sådana perioder ibland men de brukar komma tillbaka.
Hur ser det ut i stallet?
- Jag har fina treåringar som ska visa framfötterna framöver och jag tror det kan bli en rolig höst. Jag har även fem tvååringar i stallet. Av starthästarna så tror jag att Hobart får en fin höst. Sandokan håller jag på att mixtra med balansen en del, men honom tror jag också på.
Du har bra träningsmöjligheter?
- Ja, det har jag, Den detaljen kan jag inte skylla på.
Är du på väg att bli A-tränare dessutom. Du har haft en del synpunkter gällande licensförfarandet?
- Jag går kursen så A-licensen är på gång. ST har gett mig möjlighet att kunna arbeta som en A-tränare och gett mig en interimlicens så det är positivt. Jag tycker det fungerar bättre nu.
Du har två hästar till start på Åmål. Chanserna där?
- 5 Smågodis (V4-1) verkar allt bra med. Han känns fin hemmavid och fick vinna näst senast. Han kan vara känslig då man kör snabbt och gör förflyttningar. Senast blev det galopp. Det blir nog ingen tokladdning direkt. Inga ändringar.
- 5 Wehadthemall (V5-3) överraskade med att rekordsänka senast. Har han tagit det på rätt sätt kroppsligt så kan det bli mer av den varan. Han känns fin här hemma och bör vara ännu bättre nu. Spåret är inte bra och han är svår att få iväg så det blir nog tappstart. Det blir helstängt huvudlag som senast, säger David Persson.