2022-08-18

Fredrik spelade in 4,3 miljoner: ”Jag litar mycket på mig själv”
Logistikchefen Fredrik Fällgren från Hammarö har spelat på trav ”så länge han kan minnas”. I lördags small det till ordentligt på hans andelsspel med 4,3 miljoner i vinst till köparna.
– När någon skriver i chatten att ”det här räddar min semester” är det lika mycket värt som eventuella pengar man spelar in, berättar han.
Vid sidan av vardagslivet med familj och jobb har Fredrik travet som sitt stora intresse i livet och ägnar flera kvällar i veckan åt sin fritidssysselsättning. Utöver jobbet som spelläggare sitter han även med i Färjestadstravets styrelse.
– Jag har alltid gillat siffror och sport. Och då är travet en väldigt bra kombination. För tio år sedan satt jag väldigt mycket på kvällarna när barnen somnat, men nu fokuserar jag på V86® och V75®, berättar han.
”Långsiktighet är A och O”
I år har framgångarna avlöst varandra då han i februari spelade in över en miljon på V75. I lördags blev det storslam igen på hans andelsspel med 4,3 miljoner inspelat och 65 andelsköpare fick tillbaka 66 298 kronor i vinst per andel för 385 kronor.
– Långsiktighet är A och O. Det handlar inte om att vinna många gånger utan att vinna mycket pengar över tid. Jag litar mycket på mig själv och gör min egen analys. Jag läser intervjuer, men läser inte tips. I det första steget tittar jag inte heller på hur spelet ligger. Allt för att inte bli påverkad av andra, förklarar Fredrik sitt tillvägagångssätt.
”Tänkte att det kanske hade lyft honom”
Att se till spelvärde är viktigt för Fredrik som inte drar sig för att bränna en favorit om han inte anser den spelvärd. Nyckeln till helgens vinst byggde bland annat på att gardera omgångens största favorit Hail Mary, som mycket riktigt fick se sig besegrad av skrällen Moni Viking.
– De två sista avdelningarna var de mest öppna och svåraste. Hail Mary var för stor favorit tyckte jag. Han har varit skadad och då brukar inte lång distans vara ett plus. Moni Viking tog jag med eftersom han nu varit ett tag i Björn Goops träning och jag tänkte att det kanske hade lyft honom.
Tips till Örebro
Under lördagens tävlingar befann sig Fredrik på golfresa utanför Örebro. Och reskamraterna bjöds på guldkant då de följde travet under eftermiddagen.
- Flera i gänget hade varit med på en andel. Så det blev lite kalas automatiskt i lördags!
På tal om Örebro, har du något tips till lördagens V75?
- Dea Grif i V75-3 hajade jag till på när jag såg startlistorna, berättar formstarke Fredrik.