2025-09-12

Familjevinst på 13-kronors Harry: ”Vi skrek rakt ut!”
Ett spontant klick för 13 kronor. Mer än så behövdes inte för att familjelaget från Norrtälje skulle kamma hem hela 169 096 kronor på V75®.
– Vi skrek rakt ut när sista spiken satt, säger lagkaptenen Emma Hellström.
Bakom vinsten står ett Tillsammanslag bestående av familjemedlemmar. Lagkaptenen Emma Hellström, sjuksköterska, har med sig sin sambo, mamma, moster, bror och mammas kusin. De bildade laget i juni efter att tidigare ha spelat var för sig.
– Vi tänkte att det var kul, och att vi får in mer pengar och därmed fler hästar på systemet då. Det är ju större chans att vinna tillsammans. Vi har turats om att lägga spelet, men det har gått bäst när mamma gör det, så hon gör det oftast, säger Emma.
Just i lördags under Jägersros derbyhelg var det mamma Christina Bladh, undersköterska på ett äldreboende, som ansvarade för insatsen. Alla i laget lägger 50 kronor var. Christina satte ihop ett större system själv, men för de få kronor som blev över lät hon Harry Boy komponera en rad. Resultatet blev en otrolig kupong.
– Jag har pulat med raderna sedan vi började. Man får alltid frågan om man vill göra en Harry för de kronor som blir över. Det var en speciell rad Harry gjorde, säger Christina och ler.
Fem raka spikar och två avslutande skrällar
Den lilla raden inleddes med fem raka spikar följt av en helgardering i V75-6. Den avslutades med ett tvåhästarslås som bara var streckade till sju procent vardera. Ett perfekt upplägg när tvåprocentaren Black Fire storskrällde i V75-6, och sjuprocentaren Garden Leave vann i den sista avdelningen.
– Jag satt och tittade på mina kladdanteckningar. Jag hade skrivit att Garden Leave var intressant, men hade inte tagit med den på mitt eget system, säger Christina och skrattar.
Christinas större system fick därmed nöja sig med fem rätt. Men familjelaget har haft en stadig form sedan starten och ofta varit nära full pott, med mindre vinster längs vägen.
– Faktiskt har jag haft fem eller sex rätt varje vecka sedan vi började. Lite imponerande med tanke på att jag bara känner igen vissa kuskars namn, inte hästarnas. Man kan ju hoppas att det fortsätter.
Hon beskriver sig själv som en glad amatör.
– Jag plockar ut några hästar själv, kollar i tidningen, och som sista slutkläm ser jag på programmet ”Vass eller Kass” på atg.se. Sedan sorterar jag utifrån det.
Hunden Sigge namngav laget
Under lördagen var Emma, sambon Fredrik och mamma Christina samlade för middag och följde loppen på TV.
– Mamma och pappa var travintresserade, och vi var ofta på Solvalla när vi var små. Vi har folk i släkten som håller på med hästar och ser travet ibland när vi kan, säger Emma.
Tillsammanslaget har döpts efter en annan familjemedlem, Christinas älskade hund Sigge, en femårig petit brabancon. Och alla i teamet jublade när systemet satt – utom en.
– Min son missade just i lördags, men min kusin var i stället med för första gången. Så hon hade tur och fick storvinst direkt! säger Christina.