2024-06-14

Foto: Lena Emmoth/TR Bild
V75® statistik: Lönsamt innerspår på Bodentravet
Trav under midnattssolen.
Den här veckan undersöker förutsättningarna kring bilstart på Sveriges nordligaste oval i Boden, värd för veckans jackpotkryddade V75®.
Med ett upplopp på 200 meter och tillhörande anlopp på 60 meter borde Bodentravet i teorin vara en bana där invändiga startspår är aningen bättre än snittet.
Men riktigt så enkel är inte ekvationen kring startspårens betydelse, där även svängarnas längd, dosering och framförallt startbilen också spelar in.
Det senare är den mest dynamiska faktorn eftersom den kan ändras från en tävlingsdag till en annan.
Likt många andra banor i Sverige har Bodentravet bytt startbil sedan Travfakta började föra spårstatistik 2010.
Och eftersom vi flera gånger undersökt hur en ny bil med annorlunda programmering kan förändra förutsättningarna högst väsentligt så börjar vi med att ta reda på om så varit fallet även här.
Ytterligare en faktor på Bodentravet är att man kör på isbana under den mörkaste årstiden.
För att få ett jämförbart underlag har vi därför valt bort starter under december-januari-februari i statistiken nedan.
Vi börjar med att titta på resultaten på Bodentravet mellan den gamla och den nya bilen, som gjorde debut 2019.
Spårstatistik 2 140 meter Bodentravet (exkluderat monté, kallblodslopp, spårtrappor samt starter på vintern)
2010-2018 – sedan 2019
Segerprocent (ROI)
Spår 1: 11 (58) – 12 (108)
Spår 2: 9 (54) – 11 (59)
Spår 3: 10 (64) – 9 (60)
Spår 4: 11 (79) – 11 (49)
Spår 5: 14 (84) – 13 (98)
Spår 6: 11 (74) – 14 (78)
Spår 7: 10 (91) – 8 (50)
Spår 8: 7 (49) – 7 (43)
Spår 9: 6 (38) – 6 (40)
Spår 10: 8 (53) – 8 (53)
Spår 11: 7 (89) – 7 (60)
Spår 12: 6 (42) – 4 (14)
343 lopp under första mätperioden och 326 lopp under den andra ger inte helt tillförlitliga svar, men en klar tendens huruvida förutsättningarna förändrats.
Tittar man på resultaten med den gamla bilen så var spelvärdet högst från spår 5-6-7 och bakomvarande 11. Något som talar för att hästar från dessa utgångslägen generellt nådde bättre slaglägen än spelarna räknat med.
Övriga bakspår visar direkt dålig återbetalning, vilket även gäller för spår 1-2 och 8.
Jämför man med nuvarande startbil så är den tydligaste skillnaden hur ROI (Return On Investment, vilket visar återbetalningen i procent för en fast insats på alla ekipage som startat från aktuellt utgångsläge) för spår 1 gått spikrakt uppåt. Även segerprocenten har ökat både för spår 1 och 2, men även för spår 6, som faktiskt ligger i topp. Däremot verkar den gynnsamma effekten från spår 7 ha försvunnit.
Förändringarna är inte lika entydiga som vi sett med nya startbilar på Bergsåker, Mantorp och Örebro, men det man kan ana är att invändiga startspår blivit lite mer gynnsamma med den nya bilen.
Hur står sig då dessa resultat gentemot riket som helhet?
För att få en rättvis mätning sätter vi samma krav som ovan.
Spårstatistik 2 140 meter sedan 2019 (exkluderat monté, kallblodslopp, spårtrappor samt starter på vintern)
Bodentravet – hela landet
Segerprocent (ROI)
Spår 1: 12 (108) – 10 (68)
Spår 2: 11 (59) – 11 (67)
Spår 3: 9 (60) – 11 (69)
Spår 4: 11 (49) – 13 (76)
Spår 5: 13 (98) – 14 (82)
Spår 6: 14 (78) – 11 (79)
Spår 7: 8 (50) – 9 (68)
Spår 8: 7 (43) – 8 (72)
Spår 9: 6 (40) – 6 (50)
Spår 10: 8 (53) – 7 (61)
Spår 11: 7 (60) – 7 (75)
Spår 12: 4 (14) – 5 (61)
Resultaten på Boden kommer sannolikt att jämna ut sig med ett större underlag, men det övergripande intrycket är att det är en bana som sticker ut ganska lite mot rikssnittet.
Det mest anmärkningsvärda är just att spår 1 visar högst ROI, något som torde vara unikt bland landets tusenmetersbanor. Att ROI dessutom når över 100 innebär en nettovinst för den som spelat en fast insats på alla hästar därifrån.
Även spår 5 visar hög ROI, men är det utgångsläge som betalar bäst generellt.
Den höga segerprocenten för spår 6 avviker från teorin att invändiga lägen skulle vara mer gynnade än utvändiga, men eftersom ROI nästan tangerar rikssnittet är nog förklaringen så enkel att en sällsynt stor mängd hårt betrodda hästar startat och vunnit därifrån.
Vi gör samma jämförelse över sprinterdistans vilket är förutsättningarna i V75-5.
Spårstatistik 1 640 meter sedan 2019 (exkluderat monté, kallblodslopp, spårtrappor samt starter på vintern)
Bodentravet – hela landet
Segerprocent (ROI)
Spår 1: 14 (73) – 10 (63)
Spår 2: 6 (91) – 12 (70)
Spår 3: 13 (105) – 11 (65)
Spår 4: 10 (70) – 15 (93)
Spår 5: 23 (152) – 15 (84)
Spår 6: 8 (43) – 10 (77)
Spår 7: 6 (20) – 8 (62)
Spår 8: 7 (38) – 6 (66)
Spår 9: 4 (17) – 6 (53)
Spår 10: 9 (93) – 7 (62)
Spår 11: 6 (38) – 6 (69)
Spår 12: 0 (0) – 4 (59)
Att resultaten skulle variera mellan kort och medeldistans vore inte ologiskt med tanke på att Boden är en av de banor i landet där kurvornas utformning skiljer sig mest.
Svängen före mål har en radie på 84 meter och 14 procents dosering medan den efter mål är snävare med en radie på 82 meter, samt 13 procents dosering.
Snäva svängar brukar vara hämmande för hästar som startar långt in, i synnerhet i kombination med kort anlopp, men det finns inget i resultaten ovan som talar för att invändiga startspår generellt är sämre över sprinterdistans, även om underlaget på 117 lopp är för lågt för att dra några seriösa slutsatser från.
Däremot kan man ana att spår 5 tycks vara extra gynnsamt här med skyhög segerprocent och ROI.
Då undersöker vi från vilka positioner autoloppen vunnits för att se om Boden skiljer ut sig mer från snittet här:
Vinnande position varvet från mål sedan 2020
Bodentravet – (hela landet)
Autolopp alla distanser (exkluderat monté, kallblodslopp, spårtrappor samt starter på vintern)
Spets: 49,2 (46,1)
Dödens: 11,8 (15,5)
Rygg ledaren: 8,5 (7,4)
Andra ytter: 6,9 (9,0)
Tredje inner: 4,6 (2,8)
Tredje ytter: 6,4 (7,1)
Övriga: 12,6 (12,1)
Andel vinnare med invändig löpning: 67,0 (59,7)
Här avviker Boden ordentligt från rikssnittet då det visar sig extremt gynnsamt att springa på innerspår, oavsett om det handlar om spets eller positionerna närmast bakom.
Omvänt är det framförallt betydligt färre vinnare från dödens, men även från andra- och tredje ytter.
Vad det beror på kan man förstås spekulera i, men helt klart verkar inte Boden vara en bana där innerspåret inte blir löst eller tungsprunget före andra spår.
Årstidsspecialister
Vi rundar av med att kika på vilka hästar i veckan omgång som presterat extra bra på sommaren tidigare och kan tänkas vara på väg mot en formtopp.
V75-1
1 Roller Coaster Ås
2 Leave Your Sox On
5 Night Art
10 The Bald Eagle
V75-2
4 Tactical Lady U.S.
V75-3
Ingen
V75-4
2 Tåga Ryker
6 Prinsen af Sola
V75-5
8 Beacon Kronos
9 Inge B.Svärlig
V75-6
Ingen
V75-7
3 Great Skills
8 Staro Mack Crowe