2023-10-25
Foto: Mikael Rosenquist/TR Bild
V75® statistik: Lönsamma spetshästar
V75® firar 30 år på Jägersro.
Det innebär att det är extra viktigt att lista ut vilka som når ledningen.
Med hjälp av Travfakta tittar vi vad som gör landets sydligaste bana så speciell.
Copiad, Meadow Prophet, Falnos Arc, Catch A Fire och Able Way.
När V75® såg dagens ljus på Jägersro den här helgen för 30 år sedan blev det en premiäromgång med fem spetsvinnare.
En historia som upprepat sig många gånger genom åren.
Att Jägersro är den av landets tusenmetersbanor som oftast ser ledarhästen hålla undan till mål är en etablerad sanning, och mönstret bryts inte när det vankas V75.
Sedan 2010 har V75 som helhet sett 40 procent spetsvinnare (vilket i Travfakta definieras som hästen som sitter i ledningen varvet från mål).
Omgångarna som avgjorts på Jägersro har sett 47 procent spetsvinnare.
Att det lönar sig extra mycket som spelare att hitta spetshästen på Jägersro jämfört med andra banor vidimeras av att titta på ROI (Return On Investment) för spetshästarna.
Det symboliseras av ett fiktivt spel med en fast insats på alla hästar som sitter främst varvet från mål.
För dessa har den teoretiska återbetalningen varit 196 procent på alla banor, att jämföra med 240 procent på Jägersro.
Årstiden tycks heller inte spela någon större roll.
Andelen spetsvinnare på V75 Jägersro är 47 procent även på hösten, medan den stiger till 43 i hela landet.
I Travfakta finns sedan 2020 en funktion som även visar övriga vinnande positioner.
Här blir underlaget för enbart V75 alldeles för litet, varför vi kikar på samtliga lopp och istället delar in i auto och voltstart för att se om det är någon skillnad.
Vinnande positioner autolopp (sedan 2020)
Jägersro (hela landet)
Spets: 48,4 (43,9)
Dödens: 16,7 (16,0)
Rygg ledaren: 5,9 (7,7)
Andra ytter: 9,3 (9,2)
Tredje inner: 2,1 (2,9)
Tredje ytter: 5,9 (7,2)
Övriga: 11,8 (13,1)
ROI spetshästen: 237 (214)
Bakspårsvinnare: 19 (23)
Ledningen och dödens (utvändigt om ledaren) är de bästa positionerna generellt och fördelen att sitta där är som synes extra stor i autolopp på Jägersro där nästan två tredjedelar av vinnarna har intagit position i paret längt fram inför slutvarvet.
Noterbart är att ledarryggen är mindre lyckosamt än på andra banor medan andra ytter visar neutrala siffror. Resten av positionerna är ”förlorare” där färre än var femte lopp vinns av hästar som sitter i tredje par eller längre bak.
ROI visar att spelakåren inte tar tillräcklig hänsyn till detta, alternativt har svårare att luska ut spetskamperna på Jägersro.
Trots att spetshästarna i autoloppen vinner oftare är de nämligen inte mer spelade där snittoddset på spetsvinnarna ligger på 4,90 på Jägersro mot 4,87 i hela landet.
Då undersöker vi om samma sak gäller för voltstartsloppen.
Vinnande positioner voltstart (sedan 2020)
Jägersro (hela landet)
Spets: 48,2 (42,3)
Dödens: 17,0 (16,2)
Rygg ledaren: 10,0 (8,2)
Andra ytter: 8,5 (10,1)
Tredje inner: 2,2 (3,5)
Tredje ytter: 5,6 (6,8)
Övriga: 8,5 (12,9)
ROI spetshästen: 245 (234)
Voltstart är svårare att jämföra rakt av eftersom propositionerna varierar beroende på andel tilläggslopp och hur många volter det är, men likheten med autoresltaten gällande vinnande positioner blir ändå slående.
Här är spetsvinnarna nästan sex procentenheter högre på Jägersro, samtidigt som möjligheterna att vinna från köposition sjunker ytterligare. Noterbart är att det verkar lösa sig oftare från ledarryggen i voltstartsloppen.
Kikar man på ROI är skillnaden däremot mindre än i auto, kanske beroende på att spelarna har lättare att lista ut vem som ska komma till ledningen i voltstartslopp?
Översatt till vinnarodds betalar spetsvinnarna 5,53 i snitt i hela landet och 5,08 på Jägersro.
Två sanningar om den vinklade vingen
Som vanligt domineras lördagens kupong av autostartslopp där Jägersro utmärker sig med att man har en vinklad startbilsvinge.
Det innebär att spår 8 släpper fältet 165 centimeter längre fram än spår 1-5. Däremellan startar spår 6 med 55 centimeters försprång och spår 7 med 110 centimeter.
Frågan är hur det påverkar startspårens individuella betydelse?
Segerprocent per startspår 1 640 meter autostart sedan 2010 (borträknat spårtrappor, monté och kallblodslopp)
Jägersro (ROI) – hela landet (ROI)
Spår 1: 12 (58) – 10 (59)
Spår 2: 10 (52) – 12 (65)
Spår 3: 12 (72) – 11 (67)
Spår 4: 14 (86) – 15 (89)
Spår 5: 17 (95) – 15 (99)
Spår 6: 11 (83) – 10 (73)
Spår 7: 8 (88) – 8 (72)
Spår 8: 8 (90) – 6 (69)
Spår 9: 4 (28) – 6 (55)
Spår 10: 6 (66) – 6 (56)
Spår 11: 7 (88) – 6 (78)
Spår 12: 3 (38) – 4 (53)
Över 1 700 lopp på Jägersro ger en god samlad bild över vilka utgångslägen som är bäst över sprinterdistans. Till skillnad från landet som helhet där det är jämnt mellan 4 och 5, så sticker det senare läget ut på Jägersro med klart högst segerprocent samt ROI.
Noterbart är även att den vinklade vingen tycks förbättra chanserna betydligt för hästarna som startar längst ut. Segerprocent och framförallt ROI är väsentligt högre på Jägersro där det spår som gynnas allra mest är 8.
Segerprocent per startspår 2 140 meter autostart sedan 2010 (borträknat spårtrappor, monté och kallblodslopp)
Jägersro (ROI) – hela landet (ROI)
Spår 1: 11 (64) – 10 (65)
Spår 2: 11 (54) – 11 (69)
Spår 3: 11 (57) – 11 (69)
Spår 4: 13 (74) – 13 (78)
Spår 5: 15 (96) – 14 (88)
Spår 6: 10 (67) – 10 (74)
Spår 7: 9 (64) – 9 (69)
Spår 8: 9 (93) – 8 (70)
Spår 9: 5 (41) – 6 (53)
Spår 10: 7 (62) – 7 (61)
Spår 11: 7 (63) – 7 (69)
Spår 12: 4 (48) – 5 (59)
Här är underlaget ännu mer gediget med över 2 300 lopp på Jägersro (över 17 000 för hela landet) och det visar att spår 5 är bäst även över medeldistans.
Här syns ingen gynnsam effekt för spår 6 och 7, däremot är spår 8 åter det näst mest spelvärda utgångsläget med betydligt högre vinstchans än bakspår.
Tittar man enbart på resultaten från V75 blir emellertid bilden en helt annan.
Segerprocent per startspår 1 640 meter autostart sedan 2010 (borträknat spårtrappor, monté och kallblodslopp) enbart lopp på V75
Jägersro (ROI) – hela landet (ROI)
Spår 1: 12 (41) – 14 (81)
Spår 2: 15 (45) – 10 (48)
Spår 3: 12 (67) – 12 (58)
Spår 4: 15 (218) – 14 (96)
Spår 5: 14 (78) – 14 (91)
Spår 6: 10 (67) – 10 (73)
Spår 7: 7 (59) – 6 (44)
Spår 8: 1 (3) – 5 (54)
Spår 9: 3 (13) – 6 (49)
Spår 10: 7 (88) – 6 (45)
Spår 11: 8 (185) – 7 (112)
Spår 12: 1 (7) – 5 (64)
186 lopp är alldeles för få ett pålitligt resultat och det märks i att siffrorna på Jägersro spretar väldigt kraftigt.
Men värt att notera är att det i vardagstravet så gynnade startspåren längst ut bakom den vinklade vingen inte alls lyckats lika bra på V75, där spår 8 varit en ren katastrof med en vinnare på 123 starter.
Att det är svårare att vinna från startspår långt ut över sprinterdistans på V75 jämfört med vardagstravet bekräftas av resultaten för hela landet där underlaget på 1 321 lopp är mer tillförlitligt.
Däremot är det svårt att föreställa sig att skillnaden mellan V75 och övriga lopp skulle vara så stor på Jägersro som den visar i det lilla urvalet ovan – och rimligt att anta att det kommer jämna ut sig med tiden.
Då kollar vi om samma tendens syns över medeldistans.
Segerprocent per startspår 2 140 meter autostart sedan 2010 (borträknat spårtrappor, monté och kallblodslopp) enbart lopp på V75.
Jägersro (ROI) – hela landet (ROI)
Spår 1: 9 (64) – 10 (70)
Spår 2: 11 (52) – 11 (73)
Spår 3: 9 (43) – 10 (65)
Spår 4: 15 (69) – 14 (97)
Spår 5: 14 (76) – 14 (94)
Spår 6: 9 (47) – 9 (63)
Spår 7: 5 (35) – 7 (62)
Spår 8: 3 (31) – 6 (54)
Spår 9: 6 (54) – 6 (48)
Spår 10: 9 (76) – 6 (65)
Spår 11: 9 (87) – 7 (74)
Spår 12: 3 (17) – 5 (59)
Här finns 247 lopp från Jägersro att tillgå, också för lite för att dra några större slutsatser.
Låg generell ROI visar i alla fall på att spelarna brukar vara rätt ute med tunna vinnarodds på Jägersro och att spår 4-5 dominerar ungefär på samma sätt som vanligt.
Däremot märkts även här tendensen att startspåren bakom den vinklade vingen har varit rejäla nitlotter.
Eftersom vi konstaterat ovan att ledningen är lika gynnsam i vardagstravet som på V75 är slutsatsen man måste dra att ekipagen från spår 7-8 har haft betydligt svårare att nå dit, eller till andra vinstgivande positioner, när det handlat om V75.
Om den stora skillnaden är en effekt av ett för litet urval eller om lopp på V75 och övriga lopp på Jägersro även fortsättningsvis kommer att köras på så fundamentalt olika sätt får framtiden utvisa.
Något det däremot inte råder tvivel om är att startspåren som vinner mest är spår 4-5.
Årstidsspecialisterna
Vi rundar av med att kolla på vilka hästar i omgången som brukar hitta toppform den här tiden på året.
Hästar med påtagligt bättre resultat på hösten jämfört med övriga årstider:
V75-1
9 Gloster Gladiator
V75-2
Ingen
V75-3
9 Power
10 L.L.Royal
11 Ultion Face
12 Rackham
V75-4
1 Rock the Sock
V75-5
4 Seventh Heaven
V75-6
11 Innovation Love
V75-7
1 Grappa Boy
5 Rossi Garline