2023-09-06
V75® statistik: Djuse i blickfånget
Han vinner flest lopp i landet för tillfället.
Men med vilka förutsättningar trivs han bäst?
Från vilka utgångslägen tar han oftast ledningen och när är han mest spelvärd?
Med hjälp av Travfakta granskas lördagens nyckelkusk på V75, Magnus A Djuse.
Årets kusk i landet 2022.
Ledare av allsvenska kuskligan 2023.
Magnus A Djuse har på kort tid etablerat sig i den yppersta eliten bland landets körsvenner.
På lördag kör han i samtliga avdelningar på V75 och ser ut att ha flera goda chanser på förhand.
Här följer en noggrann granskning av Djuses resultat i sulkyn.
Vi börjar med att titta på Magnus Djuses utveckling som kusk, från att han började köra som 16-åring.
Utveckling år för år
Seger-/platsprocent (ROI)
2016: 12/23 (189)
2017: 13/31 (164)
2018: 13/32 (113)
2019: 14/34 (77)
2020: 14/35 (88)
2021: 15/37 (78)
2022: 18/43 (99)
2023: 18/44 (64)
Det är viktigt att väga in detta då man studerar tabellerna nedan, som alla innefattar hela karriären. Det innebär att det totala underlaget i Travfakta inför onsdagens tävlingar innefattar 6 886 lopp.
Djuse har utvecklats på ett närmast unikt sätt på kort tid och är en betydligt bättre kusk idag jämfört med då han började köra.
Samtidigt är han också en mindre spelvärd kusk nu jämfört med i början av karriären, då han stadigt överträffade förväntningarna.
Numera är kraven från spelarna skyhöga och vinnaroddsen blir således betydligt lägre vilket avspeglas i ROI (Return on Investment) vilket i detta fall symboliseras av ett spel med en fast summa på alla hästar som Djuse kört.
Vi börjar med att jämföra Djuses totala resultat med hans resultat på V75.
Seger-/platsprocent totalt: 15/38 (ROI 87)
Seger-/platsprocent V75: 13/32 (ROI 89)
Att segerprocenten sjunker på V75 är logiskt och gäller alla toppkuskar. Om man tittar på de som kört fler än 500 lopp på V75 sedan 2016 är det bara Örjan Kihlström (18) och Björn Goop (14) som ligger högre.
Gällande ROI är Djuse också med i toppen, endast slagen av Per Lennartsson (116), Adrian Kolgjini (100) och Carl Johan Jepson (90).
Nästa steg blir att titta på om distansen har någon inverkan på Djuses resultat.
Seger-/platsprocent distans
1 600 meter 17/40 (ROI 87)
2 100 meter 15/38 (ROI 85)
2 600 meter 14/33 (ROI 97)
Längre: 13/33 (ROI 105)
Träffprocenten är som högst på sprint, men ROI visar en annan sanning. Nämligen den att Djuse vinner till gladare odds ju längre distans det är.
Hur påverkar balansen på hästarna Djuses segerchanser?
Balans: seger-/platsprocent
Barfota runt om: 17/43 (galopp 23) (ROI 100)
Barfota bak: 17/40 (galopp 27) (ROI 85)
Barfota fram: 12/31 (galopp 27) (ROI 54)
Skor runt om: 15/37 (galopp 26) (ROI 88)
Det som sticker ut är att Djuse presterar sämre när hästarna tävlar barfota fram och med skor bak, både gällande seger-/platsprocent och ROI.
Han kör minst galopp med hästar som tävlar helt skolöst.
Ur kuskens perspektiv torde sulkyn göra mer skillnad än skoningen.
Till skillnad från sina äldre kollegor är Djuse i princip uppväxt med den amerikanska sulkyn och borde därmed hantera den väl, eller?
Seger-/platsprocent vagn
Vanlig sulky 15/37 (ROI 87)
Amerikansk sulky 17/42 (ROI 88)
Skillnaden är liten, men Djuse är mer framgångsrik när han sitter i en jänkarvagn. Att ROI ligger på samma nivå visar att spelarna är med på noterna när ”biken” åker på och att snittoddsen blir aningen lägre.
Spelar vagnen någon roll beroende på om hästen går i spets eller inte?
Seger-/platsprocent från ledningen
Vanlig sulky 45/69
Amerikansk sulky 56/78
Svaret är tveklöst ja. Här blir skillnaden mycket tydlig och visar att Djuse är betydligt mer svårfångad i ledningen när han sitter i den amerikanska sulkyn. Omvänt vinner han alltså oftare från andra positioner i vanlig sulky.
Bäst från spår 5 bakom bilen och innerspår i volt
Då kikar vi lite mer detaljerat och undersöker vilka utgångslägen som Magnus A Djuse är bäst på att förvalta.
Först kollar vi på resultaten från samtliga startspår bakom bilen med vanlig vagn, inklusive hur ofta han tar sig till ledningen.
Som alltid i Travfakta så räknas ”spets” på hästen som sitter i ledningen varvet från mål.
Seger-/platsprocent bakom startbilen med vanlig vagn
Spår 1: 10/36 Spets: 18,1 (ROI 42)
Spår 2: 14/35 Spets: 17,1 (ROI 56)
Spår 3: 11/38 Spets: 16,4 (ROI 79)
Spår 4: 14/43 Spets: 20,4 (ROI 63)
Spår 5: 22/47 Spets: 20,6 (ROI 151)
Spår 6: 18/47 Spets: 19,9 (ROI 94)
Spår 7: 17/37 Spets: 10,8 (ROI 76)
Spår 8: 14/28 Spets: 10,7 (ROI 109)
Spår 9: 10/27 Spets: 2,8 (ROI 78)
Spår 10: 14/32 Spets: 4,2 (ROI 74)
Spår 11: 9/26 Spets: 2,9 (ROI 55)
Spår 12: 7/27 Spets: 2,5 (ROI 86)
Total: 14/36 Spets: 13,2 (ROI 79)
Vad gäller förmågan att komma till ledningen skiljer det ganska lite mellan spåren 1-6.
Däremot är segerprocenten högst från utgångslägen en bit ut, med 5 i topp följt av 6 och 7.
De överlägset bästa spelobjekten har också startat från spår 5, följt av spår 8.
Seger-/platsprocent bakom start startbilen med amerikansk vagn
Spår 1: 17/39 Spets: 19,2 (ROI 78)
Spår 2: 22/48 Spets: 22,5 (ROI 77)
Spår 3: 21/48 Spets: 19,5 (ROI 119)
Spår 4: 25/47 Spets: 19,4 (ROI 107)
Spår 5: 30/55 Spets: 28,8 (ROI 140)
Spår 6: 18/48 Spets: 16,2 (ROI 102)
Spår 7: 10/30 Spets: 4,8 (ROI 61)
Spår 8: 11/34 Spets: 10,9 (ROI 52)
Spår 9: 11/43 Spets: 4,5 (ROI 54)
Spår 10: 7/33 Spets: 1,1 (ROI 27)
Spår 11: 8/38 Spets: 1,2 (ROI 47)
Spår 12: 16/37 Spets: 2,6 (ROI 107)
Total: 17/43 Spets: 14,1 (ROI 85)
Man kan börja med att konstatera att Djuse är otroligt vass på att skicka till ledningen från spår 5 i jänkarvagnen, vilket också torde vara förklaringen till den skyhöga segerprocenten därifrån.
En annan intressant aspekt är att resultaten är betydligt bättre jämfört med vanlig vagn när det kommer till låga startspår. Segerprocenten från spår 1-5 bakom bilen i jänkarvagn är mer än en tredjedel högre jämfört med vanlig sulky.
Å andra sidan lyckas Djuse betydligt bättre från startspåren längst ut när han sitter i en vanlig vagn.
Noterbart är också de starka resultaten från förhatliga spår 12 (där underlaget är 76 lopp, att jämföra med exempelvis 142 lopp från spår 2)
Då tittar vi på voltstart.
I en undersökning i våras framgick att Djuse (ännu) inte tillhör specialisterna när det kommer till att pricka från springspår, frågan är hur han hanterar andra lägen?
Seger-/platsprocent voltstart (ej tilläggslopp)
Spår 1: 26/46 Spets: 35,1 (ROI 110)
Spår 2: 15/35 Spets: 19,9 (ROI 106)
Spår 3: 18/42 Spets: 19,6 (ROI 121)
Spår 4: 11/34 Spets:12,8 (ROI 49)
Spår 5: 14/37 Spets: 13,7 (ROI 57)
Spår 6: 18/40 Spets: 25,7 (ROI 72)
Spår 7: 14/38 Spets: 13,2 (ROI 73)
Spår 8: 14/36 Spets: 2,5 (ROI 69)
Spår 9: 13/39 Spets: 1,3 (ROI 63)
Spår 10: 15/37 Spets: 2,4 (ROI 51)
Spår 11: 17/26 Spets: 7,4 (ROI 48)
Spår 12: 22/44 Spets: 0,0 (ROI 165)
Att Djuse är väldigt vass på att leda volten styrks av att han frontar i mer än var tredje- och vinner mer än var fjärde start från innerspår. ROI sticker ut från invändiga utgångslägen, tillsammans med spår 12, där underlaget emellertid är lågt med 27 starter.
Mellby Imperial bästa chansen
Vi rundar av med att titta på Djuses styrningar på lördag för att se vilka som har bäst förutsättningar för seger.
4 Born to Run (V75-1) har inget förmånligt utgångsläge eftersom det är från det här spåret som Djuse vinner allra minst i voltstart, 11 procent med låga 49 i ROI medan procenten galopper är skyhöga 45,5.
Aningen muntrare blir det om man väger in tränaren då Djuse har 16 i segerprocent (ROI 70) när han kör åt Stefan P Pettersson.
8 Perfect Harmony (V75-2) har något bättre läge med 14 i segerprocent, ROI 69 och 28,2 procent galopper.
Här är tränaren en extremt positiv faktor då Djuse har hela 36 i segerprocent (ROI 90) när han kör åt Timo Nurmos.
1 Sourire Frö (V75-3) ska tävla med amerikansk vagn vilket innebär 17 procents segerchans (ROI 78) med 27,5 procents galopprisk när Djuse håller i tömmarna från innerspår bakom bilen.
När Djuse kör åt Ulrika Wällstedt har han 20 i segerprocent med ROI 75.
12 Trö Kasper (V75-4) startar från tillägg vilket inte finns med i tabellerna ovan. Tittar man på förutsättningarna så har Djuse starka 25 i segerprocent och ROI 152 från spår 3 på 2 160 meter.
Vad gäller kallblod i allmänhet så har han 14 i segerprocent och ROI 89.
Djuse har bara kört 26 lopp för Öystein Tjomsland och duon har lyckats fint med 27 i segerprocent och ROI 117.
Ett ekipage som således borde ha högt spelvärde.
6 Keep Gamble (V75-5) är anmäld med amerikansk sulky vilket innebär 18 i segerprocent och ROI 102, med låga 15,4 procent galopper.
Lägg till att hästen tränas av Timo Nurmos så ser det ut att vara Djuses statistiskt näst hetaste segerchans – en chans som också skulle öka markant om ekipaget blev nerstruket till Djuses favoritspår 5.
7 Isabelle Cash (V75-6) ska också tävla med amerikansk vagn vilket i detta fall ses som negativt då Djuse lyckas betydligt bättre med vanlig vagn när han startar långt ut bakom bilen. 10 i segerprocent och ROI 61 med 19,2 procent galopper är inget som lockar till spel trots att det åter är Nurmos som sköter träningen.
Även här skulle emellertid en nerstrykning förbättra chanserna radikalt.
6 Mellby Imperial (V75-7) tränas också av Nurmos varför ekipaget har samma förutsättningar som Keep Gamble.
Två detaljer gör att man ändå kan utse den avslutande styrningen till Djuses bästa segerchans på lördag, nämligen det faktum att han har sin högsta segerprocent med hästar som tävlar barfota runt om samt över sprinterdistans.