2009-04-07
Färre åskådare – men fler tittare
Allt färre besöker de svenska travbanorna.
Under 2000-talet har publiken minskat markant.
Samtidigt ökar intresset för tv- och Internetsändningar mer och mer.
År 2000 besökte drygt 2,3 miljoner personer travbanorna runt om i Sverige. I fjol var siffran 1,6 miljoner, en publikminskning med nära 700 000 besökare.
Ett exempel på publiktappet är Jägersro travbana.
År 2004 hade man i snitt 2 817 besökare per tävlingsdag. I fjol var den siffran 1 555. En minskning på 1 262 personer per tävlingsdag eller drygt 55 procent.
Däremot ökade publiken rejält som följde tävlingarna via tv eller Internet.
År 2004 var det i snitt 20 000 personer som såg tv-sändningen Vinnare Plus en vanlig tisdagskväll då Jägersro, som oftast, kör sina lopp. I fjol var den siffran drygt 80 000 som såg tävlingarna.
Till det kan man lägga att det har tillkommit nya kanaler där man kan följa travet. Antingen hemma via sin dator eller hos ATG-ombuden vilket ger cirka 20 000 ytterligare tittare.
Det innebär att drygt 100 000 ser vardagstravet i genomsnitt en tisdagskväll på Jägersro.
Tappade flest besökare
Just Jägersro var en av de stora förlorarna om man jämför publiksiffrorna 2007 och 2008.
Skånes enda travbana tappade totalt 27 665 besökare vilket innebär i genomsnitt 189 personer per tävlingsdag.
Men det har sina förklaringar.
En är att banan fyllde 100 år 2007 då man hade en lyckad jubileumshelg med dubbeltrav. En annan är att banan flyttade en av sina V75-lördagar till Hugo Åbergskvällen, som ändå lockar mycket publik.
Två förändringar som enligt sportchefen Mats Ahlkvist innebar ett tapp på drygt 19 000 besökare i statistiken 2008.
Men det är inte bara det som har gjort att publiken minskar på de svenska travbanorna.
- Tillgängligheten för spelet ökar. Man kan spela överallt och folk ser trav mer än någonsin just nu. Det är inte så intressant att komma till tävlingarna en vinterkväll i januari på Jägersro, om man ska åka tio mil i det vädret, när man kan sitta hemma framför sin dator och följa tävlingarna. Men det är ändå toton som gör att travet överlever, säger Ahlkvist.
Vardagstravet minskar
Gävletravet var en annan av förlorarna gällande publiktappet på de svenska travbanorna 2008.
Där minskades siffran med totalt 8 064 besökare vilket innebär i genomsnitt 172 personer per tävlingstillfälle.
Främsta orsaken där var att man hade två V75-omgångar i fjol jämfört med tre stycken år 2007. Men enligt Tommy Ljunggren, som är travbanechef på Gävletravet, så är det inte bara det som spelar roll.
- Det är en nedgång på vardagstravet. Det gäller att försöka göra de tävlingarna mer intressanta där det viktigaste är hästmaterialet man bjuder på. Sedan är tillgängligheten hemifrån stor, där man via sin dator kan följa två banor samtidigt.
En av dem som befarar att slaget om publiken på banorna kan vara förlorat är Jim Frick, ordförande i Travtränarnas riksförbund.
- Det är fantastiskt tråkigt att publiken minskar och att det blir färre hästägare. Jag tror att det beror på den stora tv-bevakningen som finns i dag. Travpubliken har alltid genom åren följt med sin morfar eller mormor som ung på travet och sedan bitit sig fast.
- Den generation som växer upp nu är uppvuxna med tv och Internet. Vi kan aldrig lägga ner flera miljoner på att bygga ut restauranger och liknande för att få tillbaka publiken, det är helt omöjligt, säger Frick
Tidsbrist största konkurrensen
Kent Öhlander, som är försäljnings- och marknadsdirektör på ATG, har sina förklaringar till varför publiken har minskat på de svenska travbanorna.
- Banan är en jätteviktig rekryteringskanal, men största konkurrensfaktorn i dag är människors tid. Det är mycket enklare att lämna in spelet via Internet och ombud för att ha tid till andra saker som familj och fritidsaktiviteter.
- En annan orsak är att folk är kvalitetsmedvetna. Det är inte så konstigt att det är flest besökare när det är V75, folk vet när de ska gå på trav. På något sätt måste man hitta mervärdet med att åka till travbanan. Det gäller att hitta paketeringar till olika målgrupper. Tänk om fler företag hittade travet som ett sätt att representera med kunder och personal - helt överlägset enligt mitt sätt att se det. Här vet jag att det finns en potential för banorna att jobba med, säger Öhlander.
Att ha tema- och sponsordagar har visat sig vara framgångsrikt på banorna. En tävlingsdag kan det exempelvis vara en idrottsförening som har sponsrat loppen och dessutom finns det tjej- och nybörjarkvällar. Tommy Ljunggren på Gävletravet har en idé för att försöka få travpubliken att slita sig ifrån tv- och Internetsändningarna och komma tillbaka till banan igen.
- Vi har planerat in en familjedag i maj då vi kan plocka hit någon artist. Men det är ingen sådan stor satsning ekonomiskt som Rommetravet hade i fjol på sitt midnattstrav. Publiken minskar på travbanorna, men vi har inte gett upp kampen än.