2023-12-07
Foto: Rami Hanna
Da Buzz släpper kollektion för att fira 30 år av travminnen
1993 lanserades V75®, spelet som samlar hundratusentals svenskar kring travet. Som ett avslut på 30-årsfirandet lanserar ATG® en jubileumskollektion med t-shirts i begränsad upplaga.
Se hela kollektionen och köp en t-shirt
Det är minnen från traventusiaster som har omvandlats till mode och bakom designen står popbandet Da Buzz.
- Det har varit extremt roligt att göra ett djupdyk i travvärlden, hästarna, människorna och
gemenskapen. Vi har pratat med människor som delar samma passion för hästarna som vi gör för musiken. Vi hoppas att deras historier lyser igenom i designen, säger Annika Thörnquist från Da Buzz.
Sju stjärnhästar i fokus
Under oktober månad samlade ATG in minnen kopplade till V75 från 500 traventusiaster runt om i landet. Minnena har nu omvandlats till en t-shirtkollektion där såklart sju stjärnhästar står i fokus.
Urvalet gjordes utifrån berättelser och i kollektionen finns unika tryck på legendarerna; Järvsöfaks, Ina Scot, Maharajah, Copiad, San Moteur, On Track Piraten och Delicious U.S.
Bland de som inspirerat finns Erik Berglöf, tränaren och kusken bakom Copiad. Det var hästen som vann det historiska första loppet på V75, 1993. Han blev en stor publikfavorit med bland annat två segrar i Elitloppet, 1994 och 1995.
- Jag kan inget om mode men jag kan hästar, de är mitt liv. Copiad var en helt fantastisk häst! Han var bäst och blev ofta ivrig när det var tävling på gång. Det känns jätteroligt att han uppmärksammas och att mina minnen av Copiad bidragit att forma kollektionen, säger Erik Berglöf.
Idoltröjor från 90-talet
Estetiken i kollektionen är starkt influerad av modet på 90-talet. Dels som en vinkning till tiden då V75 lanserades, men framför allt för att möta rådande trender. För att hitta rätt formspråk har ATG tagit hjälp av Da Buzz, med erfarenhet av idoltröjor från 90-talet. Förutom att prata med travfans har de grävt i egna bildarkiv för inspiration om hur kläder och turnémerch såg ut förr.
- Grafisk design ligger oss varmt om hjärtat. Vi har gjort alla våra skivomslag och har alltid varit delaktiga i allt det kreativa. Det här var såklart något annorlunda, men det var riktigt kul att kliva in i den rollen, säger Per Lidén från Da Buzz.
Kollektionen finns till försäljning i begränsad upplaga i ATG:s webbshop från torsdag 7 december.
- Det är stor efterfrågan på 90-talsnostalgi just nu. T-shirts med ikoner som Nirvana och Britney Spears syns både bland trendsättare och modekedjor, så en retrokollektion med travets stora stjärnor känns spot on. Jag hoppas att fansens berättelser når de ickefrälsta och att det här blir årets julklapp till såväl modelejonet som travälskaren, säger Martina Olsson, PR ansvarig på ATG.