2003-08-25
Båth glider på framgångsvågen
Svante Båth har vunnit E3-finalen tre gånger. På lördag har han dubbla chanser till ytterligare en seger; Maxi Kingsize och Luxury Ås.
- De andra måste springa jäkligt snabbt om de ska slå Luxury Ås, säger Svante Båth.
Bergsåkers-tränaren har visat sig vara mycket framgångsrik med unghästar. Ända sedan starten som travtränare har Svante Båth, 39, plockat fram en reklamhäst i varje kull. I fjol hade han sitt rekordår då hästarna totalt tjänade 9,4 miljoner kronor. Den här veckan är en av årets mest spännande. På tisdagen ska Malabar Circle Ås (fjolårets treåring), Frosts Officer och Playboy Hornline försöka kvala in till Svenskt Travderby. På lördag är det E3-final (V75-6) för den öppna klassen på Färjestad. Båth tränar inte bara favoriten Luxury Ås, han fick även med Maxi Kingsize som skrällde i sitt uttagningslopp. Men någon överraskning för Svante Båth var det dock inte.
- Jag sa innan loppet att det var en lika bra chans som Västerbo Jetlag. Hästen är startsnabb, i bra form och innerspåret på lördag är perfekt. Hoppas att han kan få rygg på Luxury Ås, för då kan det nog bli en bra slant, säger Båth. När det gäller Luxury Ås (som i fjol blev Årets tvååring) har han desto större förhoppningar. Luxury Ås imponerade stort i sitt försök då han ledde från start till mål.
- Han var klockren i försöket, ja rent av fantastiskt fin. Bara en dryg vecka tidigare hade hästen problem med ett tramp som han även kände av i ett jobb innan starten. Nu är han kvitt de bekymren.
- Luxury Ås har alltid varit väldigt snabb från start och oftast tagit ledningen. Enda plumpen var på Solvalla tidigare i år när Spray tryckte till i första kurvan. Den gången gick även min häst utan skor och det fungerade inte, säger Svante. . Optimistisk realistDet är flera startsnabba hästar med, vem tror du tar ledningen?
- Det gör Luxury Ås. Jag tror inte de andra har en chans att ta en längd på honom. Vem vinner finalen?
- Jag brukar säga att är man en bra tränare och hästägare ska man vara optimistisk realist. Stämmer allt till etthundra procent för Luxury Ås måste de andra springa jäkligt snabbt för att slå honom. - För två år sedan vann min Staro Showbiz E3-finalen på 1. 12,3. Luxury Ås är bättre. Svante Båth har onekligen stora möjligheter att lägga beslag på förstaprisets 800 000 kronor. I så fall får årets resultat på 3,8 miljoner kronor en rejäl knuff uppåt. Det behövs om stallet ska kunna matcha fjolårets siffror.
- Ja, vi ligger lite efter förra året. Det är egentligen en E3-seger som fattas. Framgångarna har annars varit påtagliga med en stjärna i varje årskull för Svante Båth. Det började med Oktavia Staro, därefter kom Maxi Ferrari, Express Lavec, Monterry Ås, Staro Showbiz, Malabar Circle Ås och Luxury Ås.
- Jag hoppas att trenden håller i sig. Det ser lovande ut på unghästsidan. Jag har 30 ettåringar, 27 tvååringar och 14 treåringar, säger Svante som totalt tränar 91 hästar. Däremot är han lite småbekymrad över en sak.
- Jag har svårt att få in starthästar till stallet. Det är väldigt lite äldre hästar, varför vet jag inte riktigt. Det har kanske blivit lite av en unghäststämpel på mig. Varför är du en bra unghästtränare?
- Det svåra med unghästar är att ge dem tid, men ändå vara klara att starta i tid. Hästarna är ju olika individer och jag delar alltid in dem i grupper tidigt på säsongen. Vissa har förutsättningar att starta som tvååringar, medan andra inte har det.
- Jag tror att jag tränar unghästarna tuffare än vad många tror. Vi kör mycket med pulsmätare så att vi ser hur de ligger till konditionsmässigt. En förutsättning är också att man har ett bra material att jobba med och det har jag, säger Svante. I dagarna presenterade Svenska Travsportens Centralförbund (STC) ett sparpaket som ska spara 63 miljoner åt travsporten. Förslaget innebär bland annat att 56 tävlingsdagar försvinner ur tävlingskalendern nästa år, varav merparten i Norrland. Vad har du för åsikt om sparpaketet?
- Jag håller med om att det är för många travdagar i landet. Man kan dra ner litegrann, men inte så mycket som nu har presenterats.
- Vi är så jäkla fokuserade på omsättningsökningar, men jag skulle vilja syna vad olika saker kostar istället. Vad är egentligen nettointäkterna på exempelvis en Harry Boy-kampanj som kostar fem miljoner kronor? Det tycker jag är mera intressant än att hela tiden basunera ut att vi ökar med si och så mycket, säger Svante Båth.